Hormonsko ravnovesje je ključ do zdravja

Hormonsko ravnovesje je ključ do našega zdravja in dobrega počutja

hormoni in hormonsko ravnovesje_www.parea.si

Na kaj pomislite, ko slišite besedo hormoni? Neka »juha« v našem telesu, ki ji vsi pripisujejo veliko pomena za naše zdravje in počutje? Nekaj, kar nas ima v primežu in drži za talca, nekaj, kar bi radi »spravili v red«, pa smo nemočni in brez kontrole, kot da gre za nekaj tujega v našem telesu? Kopica čudnih imen (estrogen, progesteron, testosteron, inzulin, kortizol, hipotalamus, hipofiza, TSH…), za katere ne vemo točno, kaj pravzaprav pomenijo oziroma delajo v našem telesu? 

Hormoni nam krojijo življenje, a če znamo prisluhniti svojemu telesu, hitro posumimo, kateri nam najverjetneje delajo težave. Če to zaznamo dovolj hitro, lahko spremenimo naše navade tako, da s hormoni zopet sklenemo premirje. Hormoni začno ponovno sodelovati z nami in zopet se nam povrne hormonsko ravnovesje.

 

hormoni in hormonsko ravnovesje_www.parea.si

Odpraviti simptom ali vzrok?

Sodobna medicina se navadno fokusira na najbolj vidne simptome in jih skuša odpraviti. Šele, če ne gre, raziskuje naprej in skuša odpraviti vzroke v ozadju. V labirintu, v katerem se znajdemo, ko čakamo na preiskave, napotitve od specialista do specialista, marsikdaj in marsikdo obupa, z zdravniki vred. Vse skupaj se pripiše genom, lenobi, slabim navadam, stresu, skomigne z rameni in reče: »Kaj `čmo, tako je, je treba potrpet’…«.

Za ilustracijo: utrujeni smo, energije imamo že za sama osnovna dnevna opravila malo, ne počutimo se »prav«, nič nas več ne veseli, imamo težave s spanjem, morda kak glavobol, »diši« nam sladka in/ali slana hrana, kava, alkohol. Čeprav ne jemo veliko ali si celo prizadevamo shujšati, nam trebušček raste, tiste želje, ki smo jo včasih imeli, da bi šli na svež zrak in globoko zadihali ali se kako drugače »premigali«, pa kar ni…

Če gremo k osebnemu zdravniku, nam bo verjetno rekel, naj shujšamo, se zdravo prehranjujemo in več migamo, pa stresu naj se izogibamo. Če se nič ne spremeni, bo med drugim pogledal krvne markerje za metabolični sindrom in nam v primeru, da so previsoki, predpisal zdravila (in poslal na dodatne preizkave). Ta ne bodo odpravila naših težav, saj so usmerjena na posledice, ne pa vzroke naših težav. Še naprej nas bo zato spodbujal, naj spremenimo življenjski slog in bolj zdravo živimo. Morda nam bo predlagal prehrano, ki jo priporočajo različna zdravniška združenja in Svetovna zdravstvena organizacija. Od tu naprej smo prepuščeni sami sebi.

icon_intelligence1

 

Prehranske smernice

Glavnina smernic teh organizacij temelji na domnevi, da je glavni krivec za povišano telesno težo kalorično bogata maščoba v prehrani. Tudi za povišan holesterol, ki naj bi bil en glavnih krivcev za srčno-žilne bolezni, naj bi bile krive (živalske) maščobe. Zato odsvetujejo uživanje maščob, zlasti živalskega izvora, tudi z njimi povezano meso in priporočajo rastlinske maščobe ter ogljikove hidrate kot osnovo naše prehrane (zato imajo vse priporočene prehranske piramide v svoji bazi kruh, žitarice, testenine, krompir, vmes zelenjavo in sadje, proti vrhu meso in maščobe, na vrhu sladice). Če želimo shujšati, bi morali omejevati količino zaužite hrane, še zlasti maščob (oz. kalorij) in aerobno vaditi vsaj trikrat na teden.

Priporočila v zvezi s holesterolom segajo v sredino petdesetih let prejšnjega stoletja in temeljijo na epidemiološki raziskavi (sklepanje o povezavi dveh ločenih pojavov!), ki jo je leta 1953 objavil ameriški zdravnik A. Keys, s katero je želel dokazati škodljivost maščob v prehrani in pomen omejevanja uživanja le-teh za preprečevanje bolezni srca. V začetni fazi je v študijo vključil podatke o načinu prehranjevanja in številu smrti zaradi bolezni srca iz 22 držav po svetu. V nadaljevanju je uporabil podatke zgolj 6 držav, saj so samo ti podpirali njegovo tezo.

 

Shanahan Keys Faked It

Tri leta kasneje je Ameriško združenje za srce (AHA) izvedlo množično oglaševalsko akcijo v podporo tej tezi, kljub temu, da so znanstveniki že prej, pa tudi sočasno, objavljali rezultate raziskav, ki so govorili ravno nasprotno: da je prehrana z visoko vsebnostjo ogljikovih hidratov tista, ki povzroča povišan nivo holesterola in debelost. Vsemu skupaj sta se priključili še kmetijska in prehranska industrija in nam na krožnike pričeli množično servirati margarino, predelane kosmiče, sadni jogurt, sladkarije, slane prigrizke…

7988128_orig

Kaj pa gibanje?

Screen-shot-2011-03-07-at-6.18.15-PM-384x290V ZDA še leta 1960 prekomerna debelost ni bila problem nacionalnega zdravja. V tem času se začno bolj množično pojavljati fitnes guruji, odpirajo se novi fitnes centri, ki so letno ustvarili 200 milijonov dolarjev dobička. Rekreacija je bila mišljena kot zabava.

 

 

 

 

 

 

ReRev-Energy-Generating-Exercise-Machines-4

Če zavrtimo čas za 50-60 let naprej vidimo, da dobiček fitnes in podobnih klubov znaša že 16 milijard dolarjev, kar pomeni, da veliko američanov smrtno resno upošteva priporočila o telesni aktivnosti. Kljub temu pa je klinično predebelih američanov  že 30%, sladkorna bolezen in bolezni srca pa še kar v porastu. Podobno se dogaja povsod po svetu, kjer prebivalci živijo »v koraku s časom«, torej so večino dneva v sedečem položaju, pod nenehnim stresom in jedo zahodnjaško, z ogljikovimi hidrati bogato, predelano hrano.

 

In končno – kaj imajo hormoni z vsem tem?

 

hormoni in hormonsko ravnovesje_www.parea.siGlavni hormon, ki je žrtev opisane prehrane, je inzulin. Takoj za njim sta kortizol in leptin. Sledijo ščitnični hormon, estrogen in drugi. Če zraven upoštevamo še vedno večjo toksičnost okolja (okoljski toksini, sevanja, negativistični mediji, toksični odnosi), v katerem živimo, ni čudno, da so naši hormoni vse bolj podivjani.

Screen-Shot-2013-06-10-at-7.23.07-AM-300x239

Kako do hormonskega ravnovesja?

Čeprav ima inzulin največjo težo pri nabiranju maščevja in je osnova za vse nadaljnje zaplete, pa ne pomeni, da se v kaskadi, ki povzroči postopno rušenje ravnovesja med nekaterimi ali celo vsemi hormoni, vedno pojavi prvi. Nepravilni življenjski slog ali geni lahko povzročijo, da se začarani krog prične pri katerem koli hormonu in se od tam naprej kot kotaleča se snežna kepa razvija v vse hujše hormonsko neravnovesje.

52330f0e0b12276efbbac12b4725ac6d

Zato tudi ni pomembno, pri katerem hormonu pričnemo, ko začnemo neravnovesje popravljati. Glede na to, da je naše telo povezana celota in ves čas stremi k povrnitvi oz. vzdrževanju homeostaze, bo samo poskrbelo za to, da se bo naša pomoč na enem koncu poznala tudi povsod drugod, kjer je potrebno.

Povedano drugače, ni idealnega načina, kako težave odpraviti, še zlasti ne takega, ki bi veljal za vse enako.

Važno je le, da začnemo!

Comments

comments

  1 comment for “Hormonsko ravnovesje je ključ do zdravja

Comments are closed.