Hormoni in hormonsko ravnovesje – kaj imajo maščobe s tem?

Hormoni in hormonsko ravnovesje – kaj imajo maščobe s tem?

hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.siZadnjič sem pisala o tem, kako se lahko hormonsko ravnovesje počasi, hormon za hormonom, začne rušiti. Veliko k temu pripomore zahodnjaški slog življenja, ko večino dneva preživimo v sedečem položaju, smo pod nenehnim stresom in jemo zahodnjaško, z ogljikovimi hidrati bogato, predelano hrano.

K takšni prehrani prispevajo prehranske smernice zdravstvenih organizacij, ki zadnjih šestdeset let temeljijo na domnevah, da 1.) so maščobe glavni krivec za povišano telesno težo zaradi njihove visoke kalorične vrednosti ter 2.) da je največji  krivec za bolezni sodobnega časa holesterol.

Za znižanje holesterola odsvetujejo uživanje nasičenih maščob, ki so živalskega izvora, s tem pa tudi uživanje (rdečega) mesa, čeprav neodvisne študije niso pokazale povezave med uživanjem nasičenih maščob in boleznimi srca. Namesto njih priporočajo uživanje rastlinskih olj in margarine (omega-6 in trans maščobne kisline) in ogljikove hidrate, z zadnjimi tudi zmanjšamo vnos kalorij.hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.si

Veliko je teorij in načinov, kako hormonsko neravnovesje popraviti s prehrano, vendar idealnega načina,  še zlasti takega, ki bi veljal za vse, ni.

Važno je le, da začnemo. No, pa dajmo!

 

hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.comZa začetek: steroidnih hormoni, kamor med drugim sodijo adrenalin, kortizol in spolni hormoni (estrogen, progesteron, testosteron), so sestavljeni iz maščob, natančneje, iz holesterola. Holesterol je torej nujno potreben v  našem telesu. Poleg hormonov se iz njega tvorijo še vitamin D (deluje kot hormon), receptorji serotonina in žolčne kisline, potrebne za prebavo maščob.

Nadalje: vse naše celice so obdane s celično membrano, ki jo sestavlja lipidni dvosloj. Da membrana pravilno in optimalno deluje, mora vsebovati nasičene maščobe kot tudi dovolj večkrat nenasičene omega-3 maščobne kisline. hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.comDve od poglavitnih nalog membrane (poleg te, da celico ščiti oz. omejuje njeno vsebino) sta:

  • transport molekul iz okolice v celico in toksinov iz nje ter
  • komunikacija celice z okolico preko receptorjev (tudi hormonskih!), ki ležijo v membrani.

 

Zdravje naših celic in s tem sposobnost opravljanja teh nalog je odvisno od tega, katere maščobne molekule so vgrajene v membrano. Tako je tudi zdravje celotnega organizma odvisno od tega, katere maščobe uživamo (in koliko).

Sploh ne zanemarljivo dejstvo je tudi, da je stanje našega imunskega sistema, predvsem prisotnost oziroma odsotnost tihih vnetnih procesov, ki so lahko pomembni faktorji pri razvoju debelosti in kroničnih bolezni, v veliki meri odvisno od sestave naše prehrane in vrste maščob, ki jih uživamo. Tako kot za sestavo celične membrane je tudi tu ključno pravo razmerje med zaužitimi omega-3 in omega-6 maščobami.

In za konec še to: če se izogibamo maščobam, se izogimo vsaj še štirim vitaminom, ki so topni v maščobah: A, D, E, K. Njihovo pomanjkanje vodi v najrazličnejše motnje metabolizma, debelost in bolezni.

No, in kaj imajo maščobe opraviti s hormoni?

 

Veliko. A to ne pomeni, da moramo še naprej slediti priporočilom in nadaljevati boj z njimi. Pogledati je potrebno, kaj se skriva za (izločenimi) maščobami, stopiti še en korak nazaj. Prehranske smernice so z namenom zaščite zdravja srca sprožile revolucijo diet z manj maščobami, kar je spodbudilo proizvodnjo in prodajo pakirane, predelane hrane.

Težava je, da so naše brbončice zelo prikrajšane pri okušanju, če v hrani ni maščob. Vsi tisti slastni okusi, ki nam tako prijajo, so v veliko večini dostopni našim okušalnim receptorjem samo, če je zraven prisotna še maščoba. Le-ta je pravzaprav naravni ojačevalec okusov. Zaradi zahtev zdravstvene stroke je prehranska industrija iz hrane sicer izločila maščobe – a kaj, ko s tem tudi okus! Le kdo bi kupoval hrano z okusom po kartonski embalaži, v katero je zapakirana? Zato so pričeli dodajati različna naravna in umetna sladila in ojačevalce okusa, barvila, umetne arome. Za marsikateri dodatek vemo, da je škodljiv našemu telesu in zdravju, pa tudi stasu. Nekateri pa imajo tudi direkten vpliv na naše hormone.

hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem

Iz istega razloga – da nam je predelana hrana čim bolj všečna in cenovno dostopna – jo proizvajajo iz čim več predelanih (enostavnih) ogljikovih hidratov. Ti pa ravno tako vplivajo na naše hormone, še zlasti tisti z visokim GI. Vpletajo se v presnovo hrane in shranjevanje oz. porabo z njo zaužitih hranil in energije. Povzročajo kopičenje maščobnega tkiva okrog trebuha, ki samo začne tvoriti hormone, ki še dodatno pospešujejo hormonsko neravnovesje in njegove posledice. Dodatno se vmešavajo v delovanje spolnih hormonov, katerih neravnovesje nadalje vpliva na spremembo našega počutja, presnove in zdravja.

Uravnotežena prehrana

 

hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.si

Za hormonsko ravnovesje je torej pomembno, da najdemo pravi fokus, in maščobe to niso. Z omejevanjem vnosa maščob bomo zanj storili manj kot če bomo poskrbeli za uravnovešeno prehrano, ki vsebuje tudi maščobe. Pri tem je pomembno, da se ne omejimo na zgolj nekaj rastlinskih olj (sončnično, koruzno, sojino), pač pa uporabljamo čim več različnih maščob rastlinskega in živalskega izvora, saj bomo le s pestro izbiro maščob poskrbeli, da telo dobi vse maščobne kisline, ki jih potrebuje za normalno delovanje.

S tem, ko maščob ne izločamo iz prehrane, avtomatično tudi zmanjšamo količino enostavnih sladkorjev, kar tudi pozitivno vpliva na stanje naših hormonov. Paziti moramo le, da ne pretiravamo v nasprotno smer – začnemo prekomerno uživati maščobe. Sami vemo, da to vodi v pridobivanje kilogramov, študije pa tudi dokazujejo, da preveč zaužitih maščob povzroči prekomerne količine estrogena, kar ima lahko za posledico številne zdravstvene težave, med katerimi je tudi rak.

hormoni in hormonsko ravnovesje - kaj imajo maščobe s tem_www.parea.si

Bistveni sta torej zmernost in raznolikost, s katerima lovimo ravnovesje na vseh področjih življenja. Čas je, da se pričnemo drugače prehranjevati, gibati, delovati, se izogibati stresu in se osvoboditi izpod jarma elektronskih medijev. V svoja življenja vnesimo več narave, sproščenosti, zabave, miru… in prave hrane.

Comments

comments