Abdominalna debelost – telo kriči, da potrebuje hrano

Abdominalna debelost – telo kriči, da potrebuje hrano

www.parea.si_abdominalna_debelostSo stvari, ki jih jemljemo za samoumevne, tudi telo in sporočila telesa. Tako se meni osebno recimo zdi, da je vsakomur jasno, zakaj nas je vedno več takih, ki okrog hodimo z okroglim, napetim trebuščkom, čeprav nismo ne noseče, niti se ne prenajedamo. (»Odgovor je inzulin, jasno!«, si mislim.) Pa me je zadnjič prijateljica opozorila, da njej to sploh ni nič samoumevnega in da je preprosto menila, da: »…imam pač tako postavo – saj veš, geni, pa to…« In da mora zato pridno garati (telovaditi) in paziti na hrano (kaj to sploh pomeni?). Zato se bom za danes ustavila pri enem samem sporočilu telesa, to je abdominalna debelost.

 

Okrog trebuha

 

Pri osebah s to obliko debelosti se maščevje v večji meri nabira centralno, okrog trebuha, zaradi česar ima njihovo telo obliko jabolka. Medicina takšno obliko postave šteje med pet glavnih simptomov metaboličnega sindroma (povišan krvni tlak, povišane ravni glukoze in maščob v krvi, odpornost na inzulin ter povečan obseg pasu: nad 80 cm pri ženskah in 94 pri moških). Gre za skupek zdravstvenih težav, povezanih s povečanim tveganjem za srčno-žilne bolezni, ki sodijo med najpogostejše kronične bolezni sodobnega, zahodnega sveta in ki povzročijo največ prezgodnjih smrti. Odpornost na inzulin in s tem povišan krvni sladkor pa sta napovednik sladkorne bolezni tipa 2 oz. že kar njen pokazatelj.

Dokazano je, da se bolnikom z metaboličnim sindromom izboljšajo ostali simptomi, če zmanjšajo obseg pasu. In zakaj ravno obseg pasu in ne kakršnakoli izguba telesne teže? Tu pride v igro inzulin.

 

www.parea.si_abdominalna_debelost

Inzulin

 

Trebušna slinavka ga izloča vsakič, ko nekaj zaužijemo. Količina izločenega inzulina je odvisna od tega, kašno hrano zaužijemo. Če je v njej veliko ogljikovih hidratov, zlasti enostavnih, pa malo maščob in beljakovin, gre sladkor iz hrane zelo hitro v kri, kar povzroči nenaden porast količine izločenega inzulina. Ta potem tudi naglo pade, zato smo dve uri po takšnem obroku spet neznansko lačni.

Glukozo iz krvi prevzamejo in jo shranijo jetra in mišice, vendar jo, če jo je preveč naenkrat, ne morejo shraniti vse. Zato se pod vplivom inzulina preostanek spremeni v trigliceride, ki se shranijo kot maščoba – le kje drugje, če ne na predelu okrog trebuha?!

Dodatno pa prekomerne količine inzulina v krvi preprečujejo, da bi telo energijo, ki jo ima shranjeno v maščobnem tkivu, uporabilo, tako da le-ta ostaja »zaklenjena« v maščobnih celicah. Posledično smo utrujeni, brez energije, vse manj imamo volje za aktivnosti, vse manj se gibljemo, pa hujšamo tudi težko, če sploh. Povedano drugače: debelost ni posledica premalo gibanja, pač pa je premalo gibanja posledica debelosti!

In kar je še najhuje – več inzulina se sprošča, manj se telo nanj odziva, zato se ga izloča še več in telo se nanj še manj odziva… nastane začaran krog, ki vodi v debelost, slabo počutje, diabetes in druge  bolezni.

 

Dieta za diabetike? Prosim lepo!

 

Pred kratkim sem čisto slučajno šla mimo prižgane TV, kjer je ginekologinja iz Ginekološke klinike UKC LJ odgovarjala na vprašanje gledalke, kaj naj stori, da se bo znebila odvečnih poporodnih kilogramov: naj se prehranjuje po dieti za diabetike. Še več, nadaljevala je, da bi bilo najbolje, da bi se vsi ljudje prehranjevali po tej dieti.

Saj ne vem, kaj je bolj noro, to, da medicina smatra, da smo že vsi po vrsti bolni, ali to, da je potrebovala toliko časa, da je ugotovila in priznala, da s prehrano vseh nas nekaj močno ni v redu!

Ne, z nami ni nič narobe. Nismo bolni.

Zato tudi ne potrebujemo diete!

www.parea.si_abdominalna_debelost

A da ne bo pomote – zdravnica je imela popolnoma prav! Težave, ki jih imamo s težo in okroglimi trebuščki, v veliki meri povzroča predelana hrana. Polna je sladkorjev, konzervansov, ojačevalcev okusa, a prazna hranil. Jemo jo, ker se nam mudi, ker nam je prešla v navado, ker naj bi nam koristila (že pripravljeni sladkani kosmiči za zajtrk, iztisnjen sok pomaranče…).

To, kar nekateri imenujejo dieta za diabetike, sama imenujem normalna hrana. Naše telo potrebuje pravo hrano, ne pa industrijsko predelane. Potrebuje svežo hrano, ne pa industrijskih izdelkov. Kar pomeni, da moramo več časa in pozornosti posvetiti nakupu kvalitetne hrane in njeni pripravi, to pa zahteva spremembo naših prepričanj o hrani in morda celo spremembo življenjskega sloga.

 

www.parea.si_abdominalna_debelost

Prvi koraki do ožjega pasu

 

Za začetek si poglejmo spodnji seznam, katera hrana povzroča motnje v izločanju inzulina in katera ga pomaga uravnavati.

  1. Živila in dejavniki, ki motijo inzulin: sladkor, izdelki z malo maščob, umetna sladila, sladkarije, margarina, obogatena, prečiščena in predelana hrana, pretežno sedeči življenjski slog.
  1. Živila in dejavniki, ki pomagajo uravnovesiti raven inzulina: krom (pivski kvas, polnozrnat kruh, meso, jajca, lupinarji), cink (morska hrana, temno meso), telesna aktivnost.

Več, ko bomo izločili dejavnikov iz prve skupine in več ko bomo vključili dejavnikov iz druge skupine, bliže bomo normalnemu obsegu pasu. Ne gre za hujšanje, pač pa za to, da spet vzpostavimo normalno hormonsko ravnovesje v našem telesu.

Comments

comments

  2 comments for “Abdominalna debelost – telo kriči, da potrebuje hrano

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja